Richtlijnen
De SKATE-richtlijnen voor inclusieve klaslokalen voor leraren in het onderwijs en de opvang van jonge kinderen (ECEC), heeft tot doel de belangrijkste theoretische aspecten van de inhoud en de focus te bieden van de leerprogramma’s die in het SKATE-project zijn ontwikkeld. De richtlijnen bieden een overzicht van verschillende kwesties die van essentieel belang worden geacht voor het juiste gebruik van digitale technologieën in inclusieve onderwijsomgevingen voor jonge leerlingen (0-6 jaar). Meer specifiek bieden de richtlijnen een overzicht van de belangrijkste concepten van handicap, digitale technologie en inclusief onderwijs, een overzicht van de theoretische basisprincipes voor creativiteit en leren in OOJK en het idee van inclusief OOJK. Ze onderzoeken verder de rol van technologie in universeel ontworpen leerprogramma’s, evenals hoe het gebruik van high- en low-tech technologie kinderen met speciale individuele behoeften of opkomende speciale behoeften kan versterken waarbij de onderwijsactiviteiten niet volledig en permanent inclusief kunnen worden gemaakt. Bovendien richten de richtlijnen zich op de implementatie van technologieën door het gebruik van reguliere (bijv. tablets) en ondersteunende technologie (bijv. augmentatieve en alternatieve communicatie) instrumenten en opkomende (robotica, kinematica, veiligheidsdraagbare apparaten, gesimuleerde omgevingen, slim speelgoed) hoogwaardige instrumenten. zowel technische technologieën als low-tech strategieën (allemaal vaak onderwijstechnologie genoemd in bredere zin om de ontwikkeling van cognitieve, intellectuele, communicatieve en sociale competenties te bevorderen. Het document heeft tot doel de inhoudsontwikkeling van de SKATE-leerprogramma’s te ondersteunen en er wordt naar verwezen als een van de leesbronnen die de belangrijkste nadrukthema’s van het SKATE-curriculum en leermateriaal bevatten.